Alla inlägg under oktober 2010

Av Maria Fogmar - 29 oktober 2010 21:17

Tisdagen den 26e va det dags för Simbas "sluttest" nämligen ögonlysning. :)

Blev han felfri så skulle han vara klar för avel....

Så färden gick till Mälarens smådjursklinik i Sigtuna och med som sällskap va emelie.


Efter att ha fått droppar i ögonen för att vidga pupillerna så va det dags- spännande minst sagt.

Och det gick hur bra som helst, helt felfri!!

Att sen dessutom få utlåtande - mycket fin Leonberger och perfekt typ och fantastiskt psyke som absolut ska användas i avel- blev bara en extra bonus som gjorde mig extra glad och stolt matte till min fina simba. =)


Så nu är han avelsklar och ska upp på avelslistan!


Och vad är en bättre avslutning på en sån dag än att åka och titta på Sannas dotter Jennifers fina islandshästfölungar, mysigt. :)

Av Maria Fogmar - 25 oktober 2010 00:36

Jag har funderat ett tag på att jag vill pröva att spåra med Simba så jag beställde en spårsele som jag äntligen fick förra veckan.

Det var tydligen inte meningen att vi skulle prova det nu för vad händer 2 dagar efter att jag fick selen??


En helt vanlig morgon, är ute och rastar Simba och åker sen ner till stallet, när jag är framme och öppnar bakluckan för att släppa ut Simba så möts min blick av ett blodbad!!

Japp, blod överallt, hela mattan, på hans framben, mage, rumpan, svansen osv..

EEHHH, WHAT THE F*CK??!!

Kastar in honom (och mattan) i duschen  i stallet och börjar leta efter källan till detta elände, efter 7-8 varv med kännande, klämmande och letande så hittar jag orsaken- han har skurit sig i trampdynan på ena framtassen!


Jäklar vad det blöder av en sån sak :(

Tur i oturen så är det inte så djupt att det behöver sys utan jag fick linda med kompresser och bandage, men ändå......

Kommer ta lång tid för det att läka, är ju liksom 60 + vovve som ska gå på den tassen. Tur att han är så lugn och snäll för nu är det bara rastning för behoven  och lite "sniff" i buskar sen är det vila som gäller så det blir bra snart.


Så vi får vackert vänta lite med spårträning :( men i dagsläget så ser såret iallafall fint ut och det är huvudsaken. :)

Av Maria Fogmar - 18 oktober 2010 22:22

Harkel, fasen va dammigt det va inne på den här bloggen...hrm..   

Ingen ursäkt men jag har ju fastnat i facebookträsket plus att min hemsida har flyttat till en ny domän och heter nu www.littlem.se men nu funkar allt igen.


Jag har varit på 2 utställningar med Simba i våras, dom gick bra men han behöver fortfarande växa till sig lite.

I slutet av augusti åkte jag till Gotland med Emelie för att ställa Simba på INT och NAT utställning, och den här gången gick det mycke bättre.

1a och 3a i konkurrans första dan och 1a- 1a andra dagen! Toppen nöjd   

Nu ska vi pyssla lite med annat under vintern så återupptar vi ställandet nästa år.


Har även tävlat med Snappie under sommaren och det har gått jättebra.

Startade för första gången i freestyle reining, och ska man göra det så ska man göra´t ordentligt- på SM och både med Snappie och på sandras häst Smokey.

Jädrar va kul det va, red för allt jag va värd och det fungerade utmärkt.

Slutade med en första plats med Snappie och andra plats med Smokey, skratt inte illa om jag får säga det själv...   

Hela tävlingssäsongen har varit fantastiskt rolig då många ur det "gamla" gänget har varit ute o tävlat så vi har haft superkul.

Längtar redan till nästa säsong!


Sommaren har varit kanonvarm med massor av sol, har badat och solat en hel del men nu är hösten här. Väldigt vackert men nu väntar ett par dar med regn o rusk men det skulle bli bättre i slutet av veckan.

Har faktiskt kommit några snöflingor också men vi slapp ploga. hahaha


Har lite projekt o planer den kommande tiden men mer om det en annan gång..   


Ha det gott!


Ovido - Quiz & Flashcards