Alla inlägg den 21 januari 2011

Av Maria Fogmar - 21 januari 2011 13:11

Jaha, då har man varit på sjukhuset för första gången sen jag föddes för snart 33 år sen....


Gårdagen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig...

Skulle jobba extra på natten men på eftermiddagen så red jag Snappie på ridbanan, det va blankis men han är broddad ordentligt och jag tog det väldigt lugnt så det va inga problem. Tills......

Han gjorde nåt som fick honom att slinta på skon och hamnade på sidan av skon och sen gick det väldigt fort.

På en hundradels sekund så slogs benen bort under honom och vi välte på sidan, han lag sig på mig och jag slog bakskallen i isen..

Snappie reste sig på en sekund men inte jag.. Skallen värkte någe fruktansvärt och det började omedelbart rinna blod, mycke blod.

En tjej i stallet hade öppnat dörren just som jag låg på backen och kom ut på en gång tillsammans med en annan tjej.

Jag hade blod i hela ansiktet för jag låg då på alla fyra och ingen visste säkert vart blodet kom ifrån men jag kände ju att det gjorde ont i bakhuvudet så jag anade att det va därifrån det kom. Efter en stund kom jag upp på benen och kunde ta Snappie o gå in i stallet. Är för övrigt ganska intressant att se hur ens djur reagerar när det händer nåt sånt här. Snappie vek inte en tum från min sida, från att han reste sig upp så stod han blickstilla vid min sida tills jag tog tygeln och ledde in honom. Fina pojken...


Väl inne i stallet så fick jag hjälp med alla hästar (resten skulle ju in från hagen) sen åkte jag hem till pappa, fick ringa och förvarna honom innan jag gick in. Ville ju inte skrämma livet ur honom då jag hade blod i hela ansiktet, händerna och överallt på jackan. Såg ju ut som ett slagfält   


Vi insåg dock ganska snabbt att vi var tvungna att åka in till sjukhuset för det pulserade hela tiden ut blod ur skallen.

Sagt o gjort, hem o böt om lite snabbt och lämnade Simba sen in till akuten.

Fick som tur va komma in snabbt och dom kunde konstatera att det va ett brustet blodkärl som gjorde att det inte ville sluta blöda.

Det blev 5 stygn i huvudet och en stukad fot. Har slitit ut ett ligament ovanpå foten, blev tydligen så när Snappie landade på mig..


Så här dagen efter så mår jag efter omständigheterna ok, lite ont i huvudet, foten och några blåmärken men annars ok.


Har redan varit i stallet idag, va ju tvungen o släppa ut hela högen o mocka. Det tog lite tid men va gör väl det :)

Snappie trampade sig på ena bak, men det va ingen fara. För övrigt va han lika pigg som vanligt ut i hagen men tyckte dock att min jacka luktade lite konstigt, torkat blod va han inte riktigt van vid. :)

Ovido - Quiz & Flashcards