Alla inlägg den 9 september 2008

Av Maria Fogmar - 9 september 2008 12:29

Igår va det så dags att börja jobba igen efter semestern..

Det hade varit ganska lugnt ( jag jobbar på en bensinmack) enligt min kollega så jag ställde in mig på en kväll utan några större händelser- skulle jag nog inte ha gjort....

Vid halv åtta på kvällen får jag se en bil (nyare av liten modell, typ focus eller nåt..) backa lite konstigt bakom pumparna för att sen stanna så den blockerade ena pumpraden?! Hmm.. ok... jaja det va ju lungt med bilar för övrigt så han va väl inte direkt i vägen men.. Efter ett tag kom några andra kunder som stannade med bilarna som för att visa honom att DU STÅR I VÄGEN!!- ingen reaktion?? Dom kom in och jag frågade- vad håller han på med? Ingen aning sa dom, dom hade inte fått nån respons så dom körde runt istället. Jag hade sett att torkarna gick och att baklysena lös ibland, tänkte att han har väl fått fel på bilen. Men då får han väl säga till så vi kan knuffa undan den för där kan han ju inte stå!

Några minuter senare (jag va nu ensam i butiken) får jag se att hela bilen börjar skaka våldsamt och personen i bilen sitter o rycker i ratten och kastar sig fram o tillbaka. OK?!? Jag ringer min chef o säger att "du får "följa" med mig i luren för jag måste gå ut o kolla" men ville ju inte göra det själv eftersom det inte va nån annan där.. Jag gick fram till bilen och får då se en man som har fruktansvärda anfall av nåt slag, han va knappt kontaktbar.

Hej då chefen- jag måste ringa ambulansen! Slänger på luren och ringer 112, begär ambulans och får under tiden prata med larmcentralen för att försöka förklara vad som händer. En annan kund springer fram o hjälper till, jag va ju tvungen att gå in i butiken, som tur va har jag kunder som förstår situationen så dom håller ställningarna. När jag går ut igen, han har fortfarande anfall, så lyckas han säga "socker", ok diabetiker.. Larmcentralen säger åt mig att hämta mjölk o nåt sött, jag sprang in o hittade druvsocker i hyllan och tog ett glas mjölk med mig ut. Vi lyckades få i honom det och efter kanske 10 minuter så lugnade han sig lite, sen kom ambulansen o tog över. Puh!! Lugn kväll?? Ja, eller hur.. Tur att man är lugnet själv i krissituationer.. :)

Mannen piggnade på sig och fick ta några tester sen kunde ambulanskillarna släppa iväg honom igen efter att han efter lite övertalning hade druckit en drickyoghurt och köpt mer druvsocker..


Jag ska snart till jobbet igen, undrar vad som händer ikväll.... :S 

Ovido - Quiz & Flashcards