Direktlänk till inlägg 11 januari 2009

Hingstrackare!

Av Maria Fogmar - 11 januari 2009 17:10

Idag kom jag iväg till ridhuset med Snappie.

Emelie följde med också med sin Nippe.

Det va inte en dag för sent att Snappie fick jobba lite kan jag lova... smile

Han har ju stått inne i 3 dagar och fick va ute i hagen igår, han va något pigg kan jag säga..

Jag gick in med honom i ridhuset och gick tvärs över ridbanan för jag skulle stänga av en fläkt som brummar nå förskräckligt, på den lilla sträckan så studsar Snappie av lycka bredvid mig och stampar med frambenen.

Det här bådar gott tänkte jag, skratt

Han har ju inte blivit riden sen jag va i Jälla och det va ju före jul......

Jag släppte ut honom lite kort i grimskaftet först så han fick springa lite, han väljer då att galoppera på en volt som är ca 2 meter runt mig.

Allt går med den viljan han hade idag!

Sen va det dags för uppsittning..... huva!

Har aldrig kännt som jag gjorde idag när jag satte mig i sadeln, det fullkomligt kröp i hela Snappie. Kändes som om sadeln låg 2 decimeter ovanför ryggen- han gick med huvet mellan benen med världens krök på nacken- så fort jag la till benen så växte han bara uppåt och gick inte framåt för fem öre. Han bara laddade för att explodera!

Som tur är så känner jag honom så väl att jag blev inte nervös eller nåt för jag vet att det går över bara han får börja galoppera lite. Problemet idag va ju att han gick ju inte fram! Han liksom smög framåt och bara laddade.

Kändes som att jag satt på en tunna krut, skratt.

Till slut fick jag upp honom i galopp iallafall och efter några spännande ;) varv så va han precis som vanligt igen. :)

Red mest runt o "lekte" lite, vill ju inte överanstränga honom.

Satt o styrde lite med benen med tyglarna hängande runt halsen, och hade lite uppmärksamhetsövningar. Han va med på allt idag, tyckte det va jätteskönt o få röra sig lite.

Efter en stund när jag satt där o "lekte" så sa Emelie- du är med på film!

-Va??

Jag hade sett att det satt två tjejer uppe i kaféterian och tittade på oss och nu såg Emelie att dom filmade mig o Snappie, skratt- ja dom trodde väl att han va en cirkushäst för jag showade lite, släppte tyglarna och "styrde" honom genom att visa vägen (höger eller vänster) genom att hålla ut armarna. Sen backade jag genom att hålla ut båda armarna och viftade på händerna, hahaha dom trodde nog inte sina ögon!

Sen när vi hade ridit klart och lett runt hästarna några varv så avslutade jag med pricken över i... Vi va i bortre ändan på ridhuset och skulle gå tvärs över banan till dörren, då satte jag grimskaftet i mun på Snappie sen ledde han sig själv hela vägen till dörren!

Han är för härlig min lilla Snapson!!


Börjar jobba i uppsala imorgon, vi ska "bygga upp" butiken där, men jag hoppas att jag kan komma iväg till ridhuset igen i veckan. :)

 
 
Ingen bild

Emelie

11 januari 2009 17:47

Tack för sällskapet i dag. Det var verkligen super roligt! Hoppas vi hinner dit i veckan igen är ridsugen redan nu :) har inte lika ont i rumpan nu *skratt* vi rider för lite helt enkelt :P får jobba på det! :D

 
Malin Hedén

Malin Hedén

11 januari 2009 22:39

Härligt??? Dåre! Tur att han är så charmig och jäkla lydig i vanliga fall. Det gör ju kanske att du kan stå ut med honom de dagar han är lite småcrazy. Hahaha!! Ja, han är ju för härlig SnappieSnappsson!!!

http://www.malinheden.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Fogmar - 15 maj 2011 21:21

I april va jag iväg på en viltspårskurs med Simba. Varken han eller jag har någon gång tidigare spårat eller gjort nåt liknande så det va lite pirrigt. :) Kursen va 2 dagar och det va jätteroligt. Simba fattade snabbt vad han skulle göra och tyckte...

Av Maria Fogmar - 30 mars 2011 15:15

Den 20e mars fyllde min fina Snappie 8 år! Galet vad tiden går.. :) Och hur kan man bättre fira detta än att åka på clinic för Rick Lemay! Sagt o gjort, jag lastade pållen och tog Emelie o Simba med mig och åkte till Long valley i Nykvarn. De...

Av Maria Fogmar - 16 februari 2011 23:20

Idag kom jag äntligen iväg till ridhuset med Snappie :) Han har vilat sen vi gick omkull helt enkelt för att jag inte har lust att rida på is längre, märkligt va? :P, dessutom har jag haft en trasig ruta på transporten men nu är det fixat så jag ku...

Av Maria Fogmar - 21 januari 2011 13:11

Jaha, då har man varit på sjukhuset för första gången sen jag föddes för snart 33 år sen....   Gårdagen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig... Skulle jobba extra på natten men på eftermiddagen så red jag Snappie på ridbanan, det va blankis...

Av Maria Fogmar - 4 januari 2011 21:46

Nytt år- nya möjligheter! :) Verkar bli ett spännande år, har idag hämtat min nya häst! Har köpt en islänning, sto född 17 maj 2010. Jättefin tjej som blir musblack, har nu alla möjliga färger.. Är nog många som kommer att höja på ögonbrynen ...

Ovido - Quiz & Flashcards